Forfatter: Camilla Läckberg
Titel: Isprinsessen
Forlag: People´s Press
388 sider
Pris: 268 kroner

Det nye skud på krimi-himlen, den svenske Camilla Läckberg, er mens hun skriver på sin tredje svenske krimi, aktuel på dansk med Isprinsessen. Den bør du ikke gå glip af!

Camilla Läckberg er endnu en stor krimi-stemme her i norden, i forvejen vrimler det i disse år med gode krimiforfattere. Selv er jeg stor fan af Sara Blædel, og til min store overraskelse betog Camilla Läckberg mig lige så meget, hvis ikke mere. Sorry Sara! Camilla Läckberg er født i 1974 og er oprindelig uddannet civiløkonom, men er nu forfatter på fuld tid. Jeg oplevede hende på BogForum 2005, hvilket var en udsøgt fornøjelse, især fordi hun blev interviewet af Sara Blædel.

Krimi-kvinden her debuterede med Isprinsessen i 2004, og sammen med efterfølgeren Prædikanten som snart kommer på dansk, solgte Läckberg over 200.000 eksemplarer. TV-rettighederne er blevet solgt til Svensk Television til de to første bøger, samt den tredje, Stenhuggeren der sikkert er lige på trapperne. Altså på svensk vel at mærke. Man må sige at Camilla Läckberg har slået sit navn fast i norden og ligger i top-krimi-eliten, absolut. Efter endt læsning, men gisp og livet ude af rækkevidde undervejs, forstår jeg til fulde at Läckberg har fået den succes hun har. Sikke en forfatter, sikke en fantasi, sikke et plot! Hun jongleren med sproget, lader personerne kommer helt frem til læseren og sidst men ikke mindst, har hun altså helt tjek på at tilrettelægge et plot så læseren holdes fastklemt af spænding hele vejen igennem! Imponerende Camilla! Det mest imponerende ved Camilla Läckberg og hendes forfatter-position, er det faktum at hun har familie og to små børn. Hendes mand har været støttende og fleksibel og har kunne tage et stort læs så Camilla har kunne skrive, og ja, hvorfor skulle han ikke også det? Det behøver jo ikke altid være kvinden bag manden, men bør faktisk lige så ofte være manden bag kvinden, det fortjener vi kvinder efterhånden! Ikke sandt?

Camilla Läckberg er født op opvokset i Fjällbacka, et lille lokalsamfund hvor alle kender alle. Dette lille lokalsamfund som hun kender så godt, tager hun med sig ind i det fiktive univers som Isprinsessen slår sine folder i. Hovedpersonen i Camilla Läckbergs mystiske krimi-univers er Erica Falck, sjovt nok også forfatter, ja lighederne er flere, men som Camilla Läckberg slår fast, så er det altså fiktion det her! Hun har blot lade sig inspirere af virkeligheden til det narrative og handlingsmæssige i sit forfatterskab. Noget der er helt naturligt for en forfatter, ja min personlige overbevisning er at forfattere ikke kan skrive uden at tage et eller andet fra deres egen virkelighed med sig ind i historiernes spindelvæv af temaer, persongalleri og så videre.

Erica Falck vender i romanen tilbage til barndommens skærgård Fjällbacka. Hendes forældre er tragisk døde i en trafikulykke og hun skal gøre boet op efter dem. Hun bor i Stockholm, men beslutter sig for at skrive lidt i fred og ro i Fjällbacka. Her regner hun med at få fred og ro til skriveriet, men hun er mere påvirket af sine forældres død end hun tror, og søsterens ægteskab med den ondskabsfulde, griske og beregnende Lucas spøger også i kulissen, især da Lucas presser søsteren Anna til at forlange at de skal sælge barndomshjemme i Fjällbacka. Ved et rent tilfælde bliver det Erica der sammen med en anden indbygger i Fjällbacka finder barndomsveninden Alexandra som "isprinsesse" i badekarret i hendes barndomshjem. Med håndleddene skåret over og forblødt til døde. Ret makaber beskrivelse og scene i det iskolde hus. Ganske ubehageligt. Og naturligvis sætter det en lavine af tanker igang i Erica og i det lille miljø Fjällbacka. Kort efter bliver kunstmaleren Anders også fundet myrdet, og nu bliver stemningen i Fjällbacka for alvor forstenet, to mord kort efter hinanden, utænkeligt i det lille lokalsamfund hvor alle kender hinanden, og hvor man sædvanligvis keder sig bravt. Ikke længere, naturligvis.

Erica kan naturligvis ikke holde sig væk fra efterforskningen, og bringes både med ind i sagen af Alexandras familie og en pludselig opstået romance mellem hende og Patrik der er med i opklaringen, og naturligvis af sine tanker og omsorg for barndomsveninden, for barndommen og mystikken der hviler over Alexandras skæbne får Erica til at tage sagen i egen hånd. Mysteriet går i den grad tilbage til barndommen og det gyldne skær over denne brydes grusomt op, da det går op for Erica og politiet at det under overfladen bobler med råddenskab og vrimler med skeletter i skabet.

Camilla Läckberg tryllebandt mig bogen igennem. Hun skriver virkelig flydende og velskrevet, og blander krimi-plottet fint med dagligdagshændelser, kærlighed, person- og miljøskildring. De mange fortællere i krimien formår Läckberg at balancere fint, foran hvert kapitel er et kursiv afsnit med en særlig stemme, det spiller fint op til kapitlet og forhøjer mystikken og spændingen, for hvem er stemmen, er det morderen? Det viser sig efterhånden som siderne afløser hinanden. Oversættelse til dansk af Birgitte Bojlén skal også roses, sproget har et godt flow.

Tematisk er romanen også særdeles relevant, men det vil jeg lade være op til læseren selv at finde ud af. Camilla Läckbergs bogstavs-hvivlerier og Fjällbacka-verden er uforudsigelig, overraskende og konstant sprængfyldt med mystik og "suspence". Som læser fastholdes man og Läckberg sørger for at man daler op og ned i spændings-momenter. Man befinder sig på et krimi-hav hvor bølgerne skiftesvis går højt og lavt, hvor der både under overfladen og over i den stærke blæst er dødspændende, simpelthen! At styre ud på dette hav i dette Läckberg´ske inferno af momenter og handlings-input, det er en hel rejse i sig selv. Man hager sig til rælingen og vel på land igen, helt forpustet af oplevelser og det Läckberg´ske univers, ja der står man dryppende af en rystende og betagende, fascinerende læseoplevelse, og ærgrer sig over at turen er slut. Jeg glæder mig personligt til jeg skal ud og rejse med både Prædikanten og Stenhuggeren, og helt ærligt, de ture på "havet" kan ikke komme hurtigt nok, jeg vil ud og vugge på de Läckberg´ske krimi-bølger igen, nu!

6 ud af 6 bogorme. Uden tvivl ryster jeg seks bogorme ud af ærmet til Läckbergs isprinsesse. Fortryllende krimi-stemme, sprogligt interessant, fint mix af forskellige lag i historien, og de forskellige elementer der skal til for at en roman er lige i plet. En krimi-rejse jeg sent vil glemme, bølger der gik højt, og en allerede indfundet længsel efter de næste bøger i serien, så People´s Press, fart på, fart på!