Forfatter: Charlotte Rachlin
Titel: Smuk med naturens produkter
Forlag: Nyt Nordisk Forlag
105 sider
Pris: 149 kroner

Vil du have ren og smuk hud? Glansfuldt hår? Jamen så er det bare at ty til Charlotte Rachlin og hendes nye bog om naturlig skønhedspleje: Smuk med naturens produkter

Charlotte Rachlin er det tætteste vi kommer på en ekspert i naturlig skønhedspleje! Hun holder foredrag og laver workshops om det at lave sine egne skønhedsprodukter. Hun skriver også for kvindemagasinet Q, og har haft et fast indslag i programmet Rabatten på DR. På Kanal København har Charlotte Rachlin lavet programmet Sund Skøn Mad sammen med Ida Davidsen og Anne van der Merwede. Charlotte Rachlin har også fået lavet sin egen serie med hudprodukter, Pure Charlotte Rachlin, der kan købes over hele landet i matas og på apoteket. Du kan finde flere oplysninger om Charlotte Rachlin og hendes produkter på www.CharlotteRachlin.com

Denne lille fagbog om naturlig skønhedspleje er en lille fiks sag holdt i glade farver, ja, den gør kort sagt glad. Og det kan man trænge til her i januar måned! Det glade omslag og det grafiske har Nina Hagen stået for, og de søde fotos der følger bogen igennem har John Vanges bidraget med. Alt indholdet kommer Charlotte Rachlin naturligvis med, og hurra for det, for det er dejligt at læse og få information om hvordan man kan holde sig ren og frisk af helt naturlig vej.

Charlotte Rachlin er dejlig positiv og professionel i sin tilgang til emnet, det er tydeligt at hun har beskæftiget sig med naturlig pleje gennem mange år, og det virker afsmittende på læseren. Af introduktionen fremgår det også at Charlotte Rachlin altid har haft en stærk interesse for naturlig skønhedspleje, for eksempel lavede hun som barn "parfumevand" med rosenblade. Charlotte har grundet sin stærke interesse for emnet startet internetportalen www.NetNaturDoktoren.dk som hun administrerer til daglig.

I introduktionen fortæller Charlotte Rachlin om hvor vigtigt det er at tænke på hvad man smører sig ind i, det går direkte ind i porrerne, ud i blodkarene og videre ind i kroppen. Når man vælger at bruge produkter fra naturen til skønhedsplejen ved man at det er sunde og naturlige egenskaber man får ud i kroppen. Interessant er det at læse at det faktisk kun er 65 år siden det blev muligt at købe skønhedsprodukter. Først efter 2. Verdenskrig begyndte de store firmaer at producere skønhedsprodukter, før det kunne man købe noget i små butikker, men som oftest lavede man sine skønhedsprodukter selv, og her brugte man simpelthen hvad man kunne få fat i. Den form for opfindsomhed har Charlotte også brugt i bogen.

Gennem hele bogen giver Charlotte Rachlin små tips til skønhedspleje i små finurlige former og opsætninger, jeg læste da ting jeg ikke vidste og det vil du med garanti også gøre. I starten af bogen giver Charlotte en introduktion til ord det vil være godt at kende forklaringen på, ord der bruges gennem bogen, og det ganske rigtigt også oplysende. Så følger afsnit hvor Charlotte fortæller om huden og giver en del opskrifter på naturlig pleje, det være sig rensning huden, hudtyper, energien i naturlige produkter, gode vitaminer og mineraler hertil, æteriske olier, renseolier og rensemælk, skintonics, blomstervand, urtesprays, peeling, dampbade, masker, kropsolier, håret, tips til hænder, negle og fødder, karbade, sæber og gamle husråd. Til slut følger tips til links og yderligere oplysning.

Charlotte har i bogen lavet plads til at læseren selv kan gøre sig sine notater i forskellige afsnit med opskrifter, en god idé! Generelt vil jeg sige at Charlotte Rachlins fagbog om naturlig skønhedspleje er meget fascinerende og giver læseren lyst til med det samme at kaste sig over produktion af skønhedspleje. Selv kunne jeg fristes til at lave lækre plejemidler som: Lenoras rensekoldmælk, Citrustoner, Æbletoner, Sommerbooster, Rensende lavendelblomstervand, Beroligende kamilleblomstervand, Sashas havregrynspeeling, Havfruekur, Body kaffepeeling, Kamilledampbad, Beroligende lavendeldampbad, Fugtende jordbær-youghurt-maske, Avokado-banan-maske, Diva kropsolie, Nærende maske til rødt hår, Fodbad, Kleopatras foryngende bad og Fransk badesalt. Muligheder er mange og jeg kan kun opfordre til at du benytter dig af dem.

5 ud af 6 bogorme. Fem bogorme for en super dejlig fagbog om naturlig skønhedspleje. For de mange gode opskrifter og informationer, for den sjove typografi og opsætning, for de glade farver og de skønne fotos. Og fremfor alt for den gode stemning og de positive ting der er i bogen. Den sidste bogorm gik i karbad fordi bogens format med fordel kunne have været større, og fordi den for eksempel ikke kunne finde opskrifter på shampoo, balsam og noget så vigtigt som creme. Muligvis skyldes det at man ikke kan lave disse helt naturligt, men så havde det været skønt om Charlotte Rachlin var kommet med alternative opskrifter til dem man kan købe. Men en dejlig fagbog om naturlig skønhedspleje, ingen tvivl om det! Gå i gang endnu idag, det vil du ikke fortryde, huden fortjener det!