Titel: Dæmonernes hvisken
Forlag: Høst & Søn
Udgivelsesdato: 25. august 2005
264 sider
Pris: 199 kroner

Anmeldt af: Jytte Jersild Hansen

Dæmonernes hvisken er det første bind i en ny trebinds fantasyserie af Josefine Ottesen. Læseren hensættes til en verden hvor ondt og godt strides på en måde, der er så spændende og fascinerende, at det er svært at holde pause i læsningen.

Josefine Ottesen blev født i 1956. Hun er uddannet skuespiller og har arbejdet som dramatiker og instruktør. Hun er en erfaren fantasy-forfatter, da hun har skrevet adskillige romaner i den genre. Hun har modtaget flere priser for sit forfatterskab.

Som er kuriosum kan nævnes at Josefine Ottesen i denne romantrilogi om Mira, har valgt at lade hovedpersonens udvikling igennem alle tre planlagte bind styre af oplægninger med tarot-kort.

Hovedpersonen i Dæmonernes hvisken er Mira, eller Mirale som hendes bedsteforældre kalder hende. Hun er en pige der gør lige præcis hvad der passer hende, og gang på gang skuffer sine forældre ved at foretage sig noget som de har bedt hende holde sig fra. Mira vil gerne opføre sig som forældrene ønsker, men hendes foretagsomhed og længsel efter det frie liv og bedsteforældrene på sin fars side, får hende til at svigte sine løfter. Efter Miras søster er blevet gift begynder hendes forældre at se sig om efter en ægtemand til Mira, og hun bliver, ikke modvilligt, trolovet med Nocoli ad Fruor.

Mira og hendes familie bor i landet Dakja hvor den herskende klasse er ved at overtage landet og udrydde truwaerne, som de ellers har levet fredeligt sammen med i århundreder. Miras far er truwa og hendes mor er fra den herskende klasse. Miras farmor var en af "De Fem Vise" som kendte den gamle viden der er skjult for de fleste, og Miras morfar er "Stormesteren" for Vargasordenen og meget magtfuld. Mira selv er af blandet blod, men vælger mod forældrenes ønske at lade sig brændemærke med truwaernes mærke, som er en halvmåne bag venstre øre.

Da den gamle konge dør opstår der kampe da hans søn vil gøre op med truwaerne, og genrejse landet i det han mener er dets tidligere storhed. De beretninger, som Miras far der er kongens bibliotekar, har indsamlet, viser en helt anden sandhed om landets fortid. Men ingen vil lytte til hans ord, og selv om han har en vigtig stilling er han og hans hus ikke i sikkerhed for de kræfter der vil have truwaerne fjernet fra Dakja.

Fortællingen om Mira er meget medrivende og jeg ser frem til de kommende to bind i serien. Josefine Ottesen er god til at få læseren til at leve sig ind i hovedpersonernes liv. Selv om man kan se at Mira ikke altid opfører sig hensigsmæssigt, virker det alligevel logisk at hun gør de ting hun gør. Her i det første bind bliver hele det store persongalleri præsenteret, og man får en klar fornemmelse af hvem der skal opfattes som gode og hvem der er på den onde side. Det er spændende om dæmonerne i næste bind holder op med at hviske og måske begynder at råbe højt.

5 ud af 6 bogorme. Dæmonernes hvisken er spændende, vækker følelser hos læseren, og er svær at lægge fra sig når først læsningen er påbegyndt. Dog savnes lidt mere stof fra fantasy-genren, hvilket nok kommer i de næste bind, her og nu trækker det en enkelt bogorm fra.