Forfatter: Søren E. og Jesper C.
Titel: Rodfrugterne
Forlag: Haddock
80 sider
Pris: 149 kroner

Hvis du endnu ikke kender til de lækre kogebøger fra årstids-teamet, Søren Ejlersen, Jesper C., Nono og Columbus og co., ja så har jeg kun en ting at sige, se at få stiftet bekendtskab med dem! Rodfrugterne tager afsæt i alle de lækre, danske rodfrugter, og det er faktisk temmeligt lækkert!

Der er indtil videre kommet fire kogebøger fra årstids-teamet; Aarstiderne, Rodfrugterne, Salaterne og Fiskene, sidstnævnte med kokken Thomas Hess Nielsen i front. I Rodfrugterne står Søren E. og Jesper C. bag gryder og pander. Nono har ageret redaktion og lavet layout og Columbus har taget de mange flotte fotos, og stor ros til disse herrer, det er et flot stykke arbejde, der er lagt for dagen. Jeg er vild med de små tekster, der følger billederne. Præcis som jeg nævnte det i anmeldelsen af Fiskene. Rodfrugterne er præcis lige så indbydende og inspirerende som Fiskene, og ganske som jeg sagt det før, ja så hersker der en helt unik stemning, og et passioneret engagement omkring udgivelsen her. Sådan noget kan god mærkes som læser. Der er kogebøger, der bare spyttes ud, og så er der de kogebøger, der sjæl og hjerte bag. Det betyder noget ekstra, og på en eller anden måde, betyder det at velværet breder sig i læseren. Sådan virker det ihvertfald på mig, og jeg har skam en hel reol fuld af kogebøger, og ja, der er forskel på kogebøger. Rodfrugterne er en af dem, jeg vil værne om, anbefale og passe ekstra på, når jeg har den med i køkkenet;-)

Rodfrugterne opfordrer naturligvis læseren, til at prøve sig frem i køkkenet, med alle de lækre sæsonbetonede rodfrugter i centrum. Rodfrugter danner god konstrast til let sommermad, og de er fulde af mineraler og vitaminer. Har du Ún gang prøvet at lave et fad med gode rodfrugter, og smagt den søde smag af bagt rodbede og smækker fennikel, ja så gør du det igen, og igen, og igen! Rodfrugter kan bruges i samspil med mange andre madvarer, for eksempel krydderurter, men også i tærter og kager, hvilket sikkert kommer bag på mange. Fidusen er naturligvis at købe de rodfrugter sæsonen byder på, og med Rodfrugterne i hånden, ja så er du allerede godt på vej ud i dejlige middage.

Rodfrugterne består af følgende afsnit: det helt simple, supper, kolde retter, varme retter, bagværk og sødt, sludder om rodfrugter, index og råvareindex. De to sidstnævnte er rigtig gode, fordi man som læser nemt kan slå op i bogen, når der skal kokkereres. Som i Fiskene indeholder Rodfrugterne også et afsnit, der præsenterer de gode rodfrugter på en sjov og informativ måde. Ret underholdende. Der er både bud på traditionel mad, men også de mere utraditionelle bud bringes på banen, og præcis som i Fiskene er det noget af det, jeg er helt vild med. Igen er der også bud på sideretter og tilbehør, og det er et virkelig stort plus. På den måde har man som læser, alt det man har behov for, i Ún bog. Dejligt. Retter fra Rodfrugteren som jeg næsten ikke kan vente med at lave er naturligvis bagte rodfrugter i diverse arrangementer, for det smager simpelthen bare så godt. Fidusen består i at blanchÚre rodfrugterne før de kommer i ovnen, og det glæder jeg mig til at prøve. Der er også opskrifter på forskellige dip og dressinger, som jeg helt sikkert skal prøve kræfter med. 1000 øer-dip, lyder det ikke bare himmelsk? Glaserede rodfrugter har jeg aldrig prøvet at lave før, og det anbefales, så det er jeg da nødt til at prøve. Ikke at glemme rodfrugtfritter, uhm! Og så kommer vi til supperne, altså, hvem elsker ikke bare en varm, dampende suppe?! Jeg gør. Og særligt da i denne tid, vi går i møde. Gulerod-jordskok-suppe og minestrone, de kommer til at dampe i mine gryder denne vinter! I afsnittet om kolde retter lyder persillepesto og majroe og olivensalat fristende, og rødbede- og pastinakchipsene, lyder det ikke som noget, man kunne hygge sig med foran tv┤et, når mørket sænker sig? Jeg kunne blive ved og ved, men kære læser, mit råd til dig er, køb selv bogen og find ind i denne herlige rodfrugt-verden, det er både sundt og lækkert!

Går du op i økologisk mad, drikke og andet godt til køkkenet, i en god kvalitet, så bør du da besøge Aarstiderne - har selv prøvet og kan anbefale deres lækre gastronomiske kvalitetsprodukter, men tjek det selv ud.

6 ud af 6 bogorme. Fordi Rodfrugterne er en kogebog, der har det hele. Og sň er den tilmed billig! Opskrifter der varierer, hvor der er taget højde for hele menuer. En udgivelse der er præget af folk med brændende engagement, detaljer med stil, struktur der er elegant, fotos der siger det hele og meget mere til, ja faktisk er der intet at sætte fingeren på. Brænder du for at lave mad bør du have denne udgivelse i din samling af gastronomiske perler, anderledes kan det ganske simpelt ikke siges.