Forfatter: Thomas Hess Nielsen
Titel: Fiskene - enkel og god mad
Forlag: Haddock
Udgivelsesdato: 2006
112 sider
Pris: 149 kroner

Folkene bag Årstidernes lækre kogebøger er aktuelle igen. Denne gang med Thomas Hess Nielsen ved gryderne, eller rettere, ved fiskene. Den nye kogebog Fiskene er præcis lige så indbydende og inspirerende som de andre 3 kogebøger, teamet står bag. Køb den, endnu i dag!

I Fiskene slår Thomas Hess Nielsen et stort slag for fisk og fiskeretter, og han gør det faktisk så overbevisende, at jeg har lyst til hoppe i køkkenet og kokkerere fisk, fisk, fisk! Som han så præcist udtrykker det: "Fisk skal være nemt og smukt og smage fantastisk", og det er jo netop det, en veltilberedt fisk gør. Bogen består af følgende afsnit: fars og sushi, torskefisk, fladfisk, rogn og rejer, forårsfisk, sommerfisk, efterårsfisk, vinterfisk, desserter, sludder om fisk og index. Thomas Hess Nielsen har valgt at garnere bogen med opskrifter på de nemt tilgængeligt fisk i Danmark, dermed har han sorteret de dyre og de bøvlede fra, og det synes, jeg er fint. For det er ofte frustrerende at finde en lækker opskrift i en kogebog, hvis fisken så enten ikke er til at opdrive, eller hvis den er hundedyr. Så fin prioritet! Det er, det man kalder, at tage hensyn til læseren. Kokken har også valgt at medtage opskrifter på sushi og fars-retter, hvilket er positivt, da rigtig mange i dag spiser sushi, og da fars-retter, som for eksempel fiskefrikadeller, er et hit hos børnefamilierne. Fiskene er naturligvis også sæsonbetonet, og andet ville da også være underligt. Som noget ret specielt har Thomas Hess Nielsen medtaget et lille udvalg af desserter i bogen, for han mener, at en god fiskeret bør følges op med noget cremet og lækkert. Det er da en suveræn idé!

Jeg er vild med denne kogebog, og der skal alligevel meget til, når man som jeg har anmeldt rigtig mange kogebøger, men faktum er bare, at Fiskene, såvel som Aarstiderne, Salaterne og Rodfrugterne, de andre kogebøger fra årstids-teamet, er kogebøger, der i den grad er enkle, pædagogiske, nemt tilgængelige og suveræne i opbygning og udformning. Jeg er særligt begejstret over, at opskrifterne serveres, således at der også er forslag og opskrifter på ikke blot selve hovedbestanddelen, men også tilbehøret! Der er rigtig mange kogebøger, der "glemmer" dette, og det er som læser stærkt irriterende, at have fundet en rigtig inspirerende hovedret, men så være blank omkring, hvad der skal serveres til retten. Men her er det intet problem, for der er tænkt over det hele. Fyldige opskrifter, der er nemt udformet og kort præsenteret, det vil sige enkle, fylder side efter side. Strukturen i bogen er virkelig lækker, der er stil over det. Opskrifterne følges flot op af smukke og illustrative, og lidt specielle fotos, stor ros til den side af bogen. Til billederne hører også små tekster med fif og stemning, og netop denne detalje gør, at man som læser virkelig føler sig godt tilpas i selskab med bogen. Man får sig kort og godt en rigtig hyggestund, når det er allerbedst. Fiskene har også et afsluttende afsnit, hvor fiskene præsenteres med billeder og underholdende tekster om stort og småt. Et sjovt indlæg. Og så opfordres læseren tilmed, til at gøre tingene på sin egen måde, og ikke følge opskrifterne slavisk, se, det er, hvad jeg kalder at se udover sin egen lille horisont, det er skønt og livsbekræftende!

Fiskene rummer mange, rigtig mange gode opskrifter. Lad mig nævne nogle af min yndlinge: Fiskedeller med rodfrugtmos og løgsalat med mandler, er en god hverdagsret, som jeg bestemt må prøve. Men hov, der er jo også noget så spændende som fiskekrebinetter og fiskepinde med peanutsovs. Der er en masse gode opskrifter på sushi, her er jeg dog tilbøjelig til at være doven. Jeg køber ofte sushi hos Sticks n´ Sushi, og det er, når jeg ikke gider lave mad. Men jeg har selv prøvet at lave sushi, og det er både sjovt og lærerigt, jeg synes nu stadig at købe-sushien smager bedre. Men hvem ved, måske det er anderledes med disse opskrifter? Stegt torsk med nudler og cashewnødder lyder også rigtig lækkert, og mon ikke også krydret rødspætte med picklessovs smager rigtig lækkert. Det vil jeg næsten vædde på. Til sommer skal jeg da helt givet prøve at lave grillet helleflynder med nye gulerødder, og der kan jo passende sluttes af med en lækkerbidsken fra dessert-delen, nemlig tiramisu! Uhm. Opskrifterne kommer i en blanding af de gode, gamle kendinge, men der er også rigtig mange moderne og fantasifulde bud på fiskeretter, og dette miks er guld værd. Det giver et ekstra plus. Alt i alt er der intet ved Fiskene, der ikke er gennemtænkt eller lavet med sans for detaljen, man mærker, at der er et stort engagement bag udgivelsen, og også det giver et ekstra smil på min læbe. Hvis du er glad for at kokkerere, er Fiskene helt givet en bog, du ikke bør, eller kan, undvære i dit køkken!

Går du op i økologisk mad, drikke og andet godt til køkkenet, i en god kvalitet, så bør du da besøge Aarstiderne - har selv prøvet og kan anbefale deres lækre gastronomiske kvalitetsprodukter, men tjek det selv ud.

6 ud af 6 bogorme. For en velkokkereret kogebog, til en uhørt billig penge, hvor der er tænkt over alle ingredienser, hvor duften breder sig ud over siderne, og giver læseren lyst til at befinde sig midt i bogen sammen Thomas Hess Nielsen, krydre retterne og sætte sig til bords. Her er en kogebog, der ikke bare er endnu en udgivelse på markedet, men som i den grad gør sig fortjent til en plads blandt de ypperste på den gastronomiske front. Køb den, forær den væk, værn om den!