Forfatter: Jonathan Rabb
Titel: Rosa
Forlag: Cicero
Udgivelsesdato:
364 sider
Pris: 279 kroner

Den for mig nye forfatter, Jonathan Rabb, er aktuel med en hæsblæsende, mørk fortælling, der tager læseren med ind i det dunkle Berlin efter 1. Verdenskrig. Er du til krimi med makabre mord og mystiske undertoner, så tag med Rosa på rundfart i et uhyggeligt, dunkelt Berlin.

Jonathan Rabb er aktuel på dansk med krimien og spændingsromanen Rosa, der udspiller sig på en historisk funderet baggrund. Tidligere har han udgivet The Overseer og The Book of Q, begge thrillere med et historisk touch. Jonathan Rabb bor i New York sammen med sin kone og deres to børn. Du kan læse mere om ham og romanen Rosa i dette interview på randomhouse

Læseren tages med ind i Berlin 1919. 1. Verdenskrig er netop forbi, og i Berlin florerer fattigdom og fortvivlelse. Man har netop nedkæmpet Spartakisternes revolte med Karl Liebknecht og Rosa Luxembourg i spidsen. Og her har vi faktisk en historisk inspireret begivenhed, som Rabb har arbejdet ud fra, eller brugt som en slags inspiration til fortællingen. Polpo, det politiske politi, har på grund af revolten og den følgende nedkæmpning fået en kollosal magt, og alle skal passe på, hvad de siger og gør, så ikke det bliver anset for en socialistisk opblussen. Udgangspunktet er således håbløshed og mørke i et Berlin anno 1919.

Så tager historien for alvor fat. En række kvinder findes bestialsk myrdet, og politiet begynder at frygte, at en seriemorder er på spil. Med pludselig griber Polpo ind og fjerner en af de myrdede kvinder, uden reel grund. Kriminalinspektøren Nicolai Hoffner bliver naturligvis nysgerrig, og trods advarsler i form af både mundtlig og korporligt art, fortsætter han med at grave dybere ned i Polpos indblanding. Dette fører ham ind i et Berlin, der i sandhed ryster både ham og læseren. Samtidig med at Hoffner skal finde ud af, hvorfor Polpo blander sig, skal han også fange en sindssyg, klam og twisted seriemorder, der i det mørke Berlin, hvor angsten lurer omkring hvert gadehjørne, har mærkbart gode arbejdsforhold.

I Rosa blander Jonathan Rabb flere forskellige litterære genrer. Romanen er i bund og grund en rivende og krads sammenblanding af thriller og krimi, med med et historisk skelet, Berlin i 1919 før 1. Verdenskrig, Rosa Luxembourg-historien og momenter af en kærlighedsroman. Dette er en styrke for romanen, da det kan tilfredstille flere læsere. Også læsere med politisk tæft får deres lyst stillet, for romanen emmer af politisk riz raz og tju bang.

Som læser sidder man gerne på bagsædet af den Rabb´ske Berliner-sporvogn hele vejen igennem. Der sker noget konstant, og man keder sig ingenlunde. Men Rosa er også en udfordring. Man skal holde tungen lige i munden, især med det politiske og historiske spil, foran og bag scenetæppet. Overblikket er svært af fastholde, og det kræver en del opmærksomhed at hænge på. Rabb ønsker at give læseren oplevelsen af at være blevet sat ned i en periode, som er ny og fremmed, og det opnåes til fulde. Man oplever som læser mangt og meget, og har man 100 % opmærksomhed på romanen, ja så bliver det også belønnet. Romanens stemning er ikke blot dunkel og mørk, men også præget af stor usikkerhed og uvidenhed, og de politiske intriger forvirrer alle, ikke blot læseren.

Heldigvis tager Rabb læseren med ind under huden, på de figurer der optræder i romanen, og det giver tryghed og harmoni, at følge med i disse menneskers liv, at følge deres tanker og følelser. Være inddraget i de forkerte og rigtige beslutninger, de træffer, og opleve at også den dygtige Nicolai Hoffner kun er et menneske, der også begår fejltagelser og betaler for dem. Jonathan Rabb ser selv figuren Nikolaj Hoffner, som en stor udvikling for ham som forfatter, i det han i sine foregående bøger har udviklet figurer, der på en eller anden måde udsprang fra ham selv. Hoffner er et stort skridt i den udvikling, og den stærkeste figur Rabb hidtil har kreeret. Den skarpe Hoffner, der er ekstremt dygtig som efterforsker, men svag på den menneskelige plan, ihvertfald når det kommer til loyalitet og troskab overfor hustruen Martha og kollegaen Hans.

Det, der fascinerer mig mest i Rosa, er det faktum, at Jonathan Rabb formår at gøre byen Berlin spillevende. Som et andet genfærd træder Berlin frem stykke for stykke, og bliver faktisk lige så reel og betydningsfuld for fortællingen og udsigelsen, som hovedpersonen Nicolai Hoffner. Det er dragende for læseren, når baggrunden for en roman nærmest ånder og rør på sig, og Rabb opnår at levendegøre den mørke og urolige by Berlin, så den faktisk er en del af persongalleriet, en karakter der har lige så stor betydning, som de små efterforskere, der render rundt i regn og blæst.

5 ud af 6 bogorme. Fordi Rosa er en fantastisk blanding af thriller, krimi og historisk roman, med drys af en romance hid og did. Der er lidt for alle. Med Rosa er du garanteret mange timers god underholdning, hvis du vel og mærke kan holde tungen lige i munden. Den manglende bogorm omhandler netop dette, for Rabb kræver en del af sin læser, og indimellem kan læseren miste pusten, overblikket glipper, derfor den manglende bogorm.